FUSE – Martha Colburn/ Ivan Grubanov/ Bas Louter/ Serge Onnen

Opdrachtgever
De Beyerd

Kunstenaars
Martha Colburn, Ivan Grubanov, Bas Louter, Serge Onnen. Curator: Elly Stegeman/ Kim Knoppers

Datum
30 maart t/m 11 mei 2003

De vier jonge kunstenaars Martha Colburn, Ivan Grubanov, Bas Louter en Serge Onnen gebruiken diverse media en beeldtechnieken maar hebben het tekenen gemeenschappelijk. Van 30 maart t/m 11 mei 2003 zijn zij onder de noemer FUSE te zien in De Beyerd.

Bas Louter (1972, Alkmaar) tekent en maakt collages op basis van bestaand beeldmateriaal. Hij gebruikt niet alleen strips, krantenfoto’s en platenhoezen als inspiratiebronnen. Ook zijn eigen tekeningen gaat hij met stanleymes en plakband te lijf om zo nieuw werk te creeeren. Louter zal in De Beyerd bestaand werk rangschikken, ophangen en met elkaar combineren waardoor een nieuw werk ontstaat.

Martha Colburn (1971, Gettysburg Verenigde Staten) kun je met recht een alleskunner noemen: van film tot collage en van tekening tot installatie. Met haar films echter heeft zij zich een plaats verworven in de filmkunst. Toch zijn deze films meer dan film alleen. Uit de diepste krochten van de populaire cultuur haalt ze de materialen waarmee ze werkt. Pornofilms, found footage film, gevonden rare geluiden, oude tijdschriften en eigen tekeningen worden door haar tot een geheel gesmeed. Altijd schudt ze de toeschouwer flink door elkaar. Haar werk is zoals ze zelf zegt, op te vatten als een hommage aan de verborgen ondeugden en heimelijke verlangens van de mens.

De tekeningen van Serge Onnen (1965, Parijs) gaan altijd over de menselijke psyche. De bijna absurde tekeningen zijn altijd herkenbaar maar nooit helemaal te doorgronden. In De Beyerd laat Onnen niet alleen tekeningen zien maar ook animaties. Deze maakt hij sinds??? In Pantmen, Inmen en Consumen draait het, net als in veel van zijn tekeningen, om gedaantewisselingen.

Ivan Grubanov (1976, Belgrado Joegoslavië) voerde afgelopen jaar in Zuid-Afrika een aantal gesprekken met mensen die te maken hebben gehad met geweld. Naar aanleiding van hun getuigenissen maakte hij portrettekeningen. Deze tekeningen worden in De Beyerd gecombineerd met de gesprekken die Grubanov voerde en opnam op tape. Daarnaast is een video te zien van een getuigenis van een man die vrijwillig in het Servische leger diende. De aanwezigheid van Grubanov maakt hem op zijn beurt een getuige.