Schnitt mit dem Kuchenmesser aux quatre mains – Benoît Hermans & Hannah Höch

Opdrachtgever
Stadgalerij Heerlen

Kunstenaars
Benoît Hermans & Hannah Höch. Curator: Patricia van der Lugt

Datum
9 december 2006 t/m 25 februari 2007

Rode draad door de tentoonstelling vormt de collagetechniek, zoals die door twee kunstenaars in zeer verschillende perioden wordt gebruikt. Ondaks de grote afstand in context en tijd, is er sprake van duidelijke overeenkomsten in de beeldopvatting in het werk van Benoît Hermans (1963) en Hannah Höch (1889-1978). Hannah Höch maakte in de jaren twintig deel uitvan de DaDa-beweging in Berlijn en was een van de eerste kunstenaars die de collagetechniek gebruikte. Wat opvalt in haar werk is dat zij dit deed op een provocerende en politiek-strategische manier zonder daarbij de autonomie van haar werk uit het oog te verliezen. Eind jaren tachtig neemt ook Benoît Hermans de collagetechniek tot uitgangspunt van zijn geassembleerde schilderijen. Bestaand beeldmateriaal, gevonden objecten en beelden uit de kunstgeschiedenis worden door hem op weloverwogen wijze samengevoegd. Beide kunstenaars stellen het kijken steeds opnieuw ter discussie.