Commissioned by
Foam Edition
Date
30 november 2017
Natuurlijk moest ik, hoe cliché, gelijk denken aan Frank Sinatra toen Stephan Keppel mij al weer anderhalf jaar geleden in zijn studio in Amsterdam-West verwelkomde en vertelde over zijn New York project. Het was toen nog volop in ontwikkeling. Hij had het over het archief van the Canadian Centre for Architecture waar hij 79 hits kreeg op trefwoord New York. Hij stuitte er op foto’s van Berenice Abbot, Walker Evans en Gordon Matta Clark. Hij vertelde ook over het clichébeeld van New York gevormd door films en foto’s. Over hoe hij dat onderzocht en van zich af probeerde te schudden toen hij dan eindelijk voor het eerst door de metropool struinde.
“These vagabond shoes, are longing to stray. Right through the very heart of it , New York New York”, zingt Sinatra. Ik zie hem gaan, de flaneur Stephan Keppel, daar door de stad. Net als bij zijn eerdere projecten die zich afspeelden in Den Helder en rondom de Boulevard Périphérique van Parijs probeert hij de essentie van een plek te vangen door te wandelen en te kijken. Door te dwalen en te verdwalen, af te tasten, door structuren vast te leggen met zijn camera en in te zoomen op materialen, fragmenten en details, neemt hij het steeds meer tot zich. In de studio eigent hij zich de plek dan steeds verder toe door te experimenteren met verschillende manieren om zijn foto’s af te drukken. Daarbij is de samenwerking met grafisch ontwerper Hans Gremmen van groot belang.
Terug naar het New York van Frank Sinatra: “I want to be part of it, New York, New York.” Dat is nou iets wat Stephan volgens mij niet per se wil. Hij dompelde zich onder in de stad maar in eerste instantie vanuit dat archief in Canada, vanuit zijn studio in Amsterdam-West en, zoals ik begreep uit een tekst van Taco Hidde Bakker, vanuit de Antwerpse bibliotheek van FoMu om te voorkomen dat hij uit de valkuil moet klimmen het zoveelste clichébeeld van New York neer te zetten. Daar is hij met Flat Finish in samenwerking met Hans Gremmen in geslaagd. Het boek is een uitgebreide inventarisatie van vormen en structuren geworden dat voorbijgaat aan het gebruikelijke imago van “The City that Never Sleeps”. Dit New York loopt uiteen van strak modernistisch patronen tot neoclassicistische zuilen, van patronen van gevlekt marmer tot staalkaarten van Pantone kleuren. Het is gebouwd op het hergebruik van beelden van die stad door anderen gemaakt, op foto’s van Stephan en op experimenten met reproductiemethoden. Flat Finish kan beschouwd worden als het resultaat van een hedendaags archeologisch onderzoek waarin verschillende tijdslagen, details en materiële artefacten samen komen en waarin een nieuwe interpretatie gegeven wordt van een stad vol clichés. It’s up to you New York, New York.
Kim Knoppers, curator Foam, voor de presentatie van de speciale editie van Flat Finish van Stephan Keppel & Hans Gremmen, 30 november 2017