Opdrachtgever
Fotofestival Naarden
Kunstenaar
Els VandenMeersch. Curator: Kim Knoppers
Datum
17 mei t/m 10 juni 2007, Naarden
Architectuur, psychologie en herinnering spelen een centrale rol in het werk van Els Vanden Meersch. Op veel van haar foto’s staan bouwwerken uit de recente geschiedenis die te maken hebben met geweld en onderdrukking. Militaire complexen en gevangenissen die tegenwoordig het symbool vormen van mislukte ideologieën zoals het nationaal-socialisme en het communisme. Deze foto’s worden gecombineerd met vergelijkbare foto’s van architectonische absurditeiten en bouwkundige merkwaardigheden uit de dagelijkse omgeving van nu. De beelden onthullen een continue drang tot ordening van het sociale leven. Ze focussen op doorgedreven rationaliteit die kan resulteren in georganiseerde paranoia. In de fotomontages worden tijd en ruimte inwisselbaar; historische feiten (verbonden aan de architectuur)worden gelinkt aan subjectieve indrukken.
Tijdens Fotofestival Naarden zijnfoto’s te zien van ruimtes die claustrofobische gevoelens oproepen. Van schuilkelders en tunnels tot aan vreemde huiskamers. De foto’s onthullen interieurs die oorspronkelijk bedoeld zijn verborgen te blijven. De keuze voor deze foto’s is direct gerelateerd aan de locatie van de tentoonstelling, de lage, ronde gewelven van het bastion Katten.
Els Vanden Meersch deed in 2001/2002 de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Daarna had zij verschillende groeps- en solotentoonstellingen. Zij exposeerde o.a. in W139 en De Brakke Grond in Amsterdam, bij Fundament in Tilburg, Museum vanderkelen en de Universiteit in Leuven en bij de Shedhalle Tübingen. In 2006 was zij resident bij de Triangle Artists Association in New York. Els Vanden Meersch wordt vertegenwoordigd door Galerie Annie Gentils in Antwerpen.